Program våren 2018

Torsdagen den 25 januari, kl. 13.15

Vårsalongen är hemma igen!

Nu har vårsalongen flyttat hem till Djurgården och Liljevalchs igen. Vi är alla nyfikna att åter få möjlighet att gå in genom dörrarna till den välkända rosa byggnaden. Det första vi skall göra är att gå en guidad tur genom Vårsalongen 2018.

Till årets salong har 2423 personer sökt. Hur många som blivit antagna återstår att se. Hoppas att ni är nyfikna att titta på lite nyskapande konst så här i början av året.

Kostnad 100 kronor, icke medlem 160 kronor.

Anmäl dig senast den 9 jan till
annika.cecilia.ekelund@bredband.net
alt. tel. 070-362 22 23

Lördag – söndag den 17–18 februari

Årets Medlemsutställning

Vår populära medlemsutställning har för många blivit en av vårens höjdpunkter. Förbered dig på en ovanligt trevlig helg i konstens tecken.

Utställningen är öppen
lördag, 11-16 och söndag, 11- 15.

Tag med vänner och bekanta och kom till Vendelsö bygdegård. Kaffe med hembakat bröd, som vanligt till självkostnadspris.

Vernissagekort

Onsdagen den 14 mars, kl. 18.00

Kallelse till årsmöte

Årsmötet äger rum i TALLHÖJDEN, Runstensvägen 13. Motioner lämnas till styrelsen senast den 15 februari.

I årets konstlotteri deltar alla medlemmar som betalat avgiften för 2017. Kan du inte närvara bör du skriva en fullmakt. Bra att ha om du skulle vinna.
Fulmakt, och bilder på årets konst, finns under Konstlotteriet. Du som är närvarande på mötet deltar även i dragningen av närvarovinsterna.

Vi bjuder på något att dricka med tilltugg. Konsten är utställd från klockan 17.00 i foajén.

Gå in från gården och du kommer rakt in. P-platser finns på norra sidan om centrum. Gratis 3 tim med P-skiva.

Onsdagen den 25 april, kl. 18.00

Besök hos konstnären Sofia Toborg

Vi träffas på Höjdvägen 1 i Trollbäcken. I Sofia hittar vi en mångsidig konstnär. Akryl är det hon främst arbetar med, gärna med inblandning av både glitter och spray. Några av hennes inspirationskällor är magi, mystik och sagor. På senare tid har hon prövat på att använda motiv från sina målningar till att designa konstprodukter som bl.a sidenschalar och väskor.

Toborg

Under kvällen bjuder Sofia oss på en lättare förtäring. Läs mer om Sofia här sofiatoborg.se

Kostnad 100 kronor, icke medlemmar 160 kronor.

Anmäl dig senast den 12 april till

margarethawestman@bredband.net
alt. tel 0722-05 23 73.

Antalet platser är begränsade.

Onsdagen den 16 maj, kl. 13.00

Stigbergets borgarrum på Fjällgatan 34

Välkommen till museet med Stockholms vackraste utsikt. På söders höjder ligger det lilla museet som är skapat av Anna Lindhagen. Här får vi se hur en borgarfamilj bodde i mitten av 1800-talet. Själv bodde Anna här under de sista åren av sitt liv. Anna Lindhagen har betytt mycket för att de kulturhistoriskt värdefulla miljöerna fortfarande finns bevarade. Söders äldre bebyggelse och terrasserade gårdar låg henne varmt om hjärtat.

Kostnad 100 kronor, icke medlemmar 160 kronor.

Anmäl dig senast den 4 maj till
Monica Larsson på tel. 776 16 81 alt. 070-538 29 27.

Vi hoppas på fint väder så att vi kan fika tillsammans efteråt på någon uteservering.

EXTRAPROGRAM    EXTRAPROGRAM

Torsdagen den 31 maj, kl 13.00

Lars Lerin på Liljevalchs

Vi är glada att kunna erbjuda våra medlemmar det här riktigt fina och aktuella extraprogrammet. Lars Lerin är en av våra mest älskade akvarellister som dessutom befäst sin position genom olika tv-program. 2016 fick han Kristallen-priset som årets tv-personlighet. Han arbetar också i andra tekniker och har även gett ut ett stort antal böcker.
Från mitten av maj fram till september disponerar han alla salar på Liljevalchs för sin stora utställning.

Kostnad 100 kronor, icke medlemmar 160 kronor

Välkommen med din anmälan till margarethawestman@bredband.net senast den 21 maj. Tänk på att det finns ett begränsat antal platser, så först till kvarn…

Vårens konstfilmer 2018

Plats: Haninge Kulturhus. Fri entré. Ingen föranmälan
Klockan 18.30

Tisdagen den 6 februari

Kvinnorna vid konstens källa, och Sigrid Hjertén - målarinna

Två filmer av Göran Gunér, 30 minuter.

Hösten 1988 ordnade Liljevalchs en succéartad utställning under namnet ”De drogo till Paris” med 29 nordiska kvinnliga konstnärer som varit verksamma runt 1880. Det var först vid den här tiden som kvinnor fick en verklig möjlighet att bryta sig in på konstens område. Paris var det stora målet - här fanns inspirationen och den nya konsten. Filmen är både en konstnärlig och konsthistorisk upplevelse.

Filmen om Sigrid Hjertén är ett kort konstnärsporträtt av en av de främsta pionjärerna inom svensk modern konst. Gratis kaffe och kaka efter filmen.

Tisdagen den 27 mars

Vinterbillede

En film av Jesper Jargil, 48 minuter.

Under nästan ett år målade Per Kirkeby sin dittills största oljemålning. Filmaren Jesper Jargil registrerade hela processen och de två tar oss med på en svindlande resa in i konstens allra heligaste rum. Vi får uppleva hur de tillsammans sorterar bort och tar fram en närmast sublim skönhet i bilden. Filmen har fått flera internationella priser.
Gratis kaffe och kaka efter filmen.

Tisdagen den 10 april

Artityd

60 minuter.

I nära och nyfikna porträtt får vi följa två samtida konstnärer i deras vardag, och under deras konstnärliga arbete. Det blir en aktuell och angelägen resa genom dagens samhälle, när konstnärerna undersöker sin samtid. Konstens visuella gestaltning väcker tankar om skapande och kommunikation. Möt en dynamisk konstscen som överraskar, utmanar och inspirerar!
Gratis kaffe och kaka efter filmen.