Historik

Året var 1953. Det var mitt i sommaren och överlärare Helge Redfors samlade en grupp entusiastiska konstnärer för att ordna en konstutställning. Glädjen stod högt i tak när inte mindre än 800 besökare kom till utställningen. Steget att bilda en konstförening var självklart. Den nybildade föreningen döptes till Österhaninge konstförening - Österhaninge efter den dåtida uppdelningen i Öster- och Västerhaninge. Yngve Kernell, redaktör för Grönköpings Veckoblad, blev föreningens förste ordförande. Som ordförandeklubba fick föreningen en stenyxa från yngre stenåldern i gåva av Dr. Henrik Alm.

Föreningen arbetade efter målet "att stimulera konstintresset i bygden". Man uppvaktade kommunen med önskemål om att de i större utsträckning skulle förse kommunens lokaler med konstverk. Det ledde till ett samarbete, där föreningen bl.a. medverkade till att utforma en plan för inköp av konst. Kurser i teckning, målning och grafik ordnades och den allra första grafikkursen 1958, kom att hållas av den sedermera så välkände och uppskattade Nils G Stenqvist.

Utställningar av skilda slag har varit en annan betydelsefull verksamhet. År1969 arrangerade föreningen en utställning, med konstnärer enbart från Haninge. Utställningen blev omedelbart en framgång. Den än i dag årligen återkommande Haningesalongen var född.

Gun Joslin, 1920-2018, var med på utställningen som sen blev grunden till Österhaninge konstförening. Klippet nedan hittade Gun bland sina minnesklipp.

År för år med Österhaninge konstförening

Konstföreningens stadgar

Här kan du läsa Österhaninge konstförenings stadgar.

Österhaninge konstförening är medlem i:

Konst i Haninges offentliga rum

Bildserien högst upp på sidan är bilder på offentlig konst i Haninge.

Fredrika Bremer

Hålet genom månen
av Bianca Maria Barmen.

Uppfört 2005

Plats: Fredrika Bremergymnasiet

För skolans entré har konstnären skapat en bronsskulptur i tre delar till minne av Fredrika Bremer (1801-1865). Författaren Fredrika Bremer levde och verkade på Årsta slott beläget i Haninge. Fredrika Bremer är skulpterad i helfigur, intill står två kvadratiska bronsskivor där konstnären har återgivit en fjärilspuppa och en fjäril med utbredda vingar, en beskrivning av en utvecklingsprocess.

Tungelsta trädgårdspark

Tungelsta Trädgårdspark invigdes den 7 sept 2002 på Tungelstadagen. Kommunstyrelsens ordförande Staffan Holmberg höll i spaden.
Fotograf Margaretha Picano

Lekande elefanter

från 1933 av Bror Marklund 1907-1977

Plats: Västerhaninge centrum

Lekande elefanter, kärleksfullt och innerligt återgivna, tillkom i början av Bror Marklunds konstnärliga karriär. Han kom senare att bli en av Sveriges främsta skulptörer.
Fotograf Eva Simonson

En organisk form och en vågrörelse reser sig mot himlen.

Axel Nordell, 1914-1997, experimenterade med form och material och fick många uppdrag i Sverige. En hel del av uppdragen handlade om att göra skulpturer för barn och barns lek.

Uppfört 1966.

Plats: Korsningen Moränvägen/Södra Jordbrovägen, Jordbro

Sittplatser med kupoltak

av Thomas Nordström, född 1967.

Uppfört 2001.

Plats: Tungelsta skola, skolgården

Thomas Nordströms tre ljusskulpturer/ljusträd fungerar som belysning, bänk och skyddande tak och ger karaktär åt den stora öppna ytan framför skolan.